home
<>
over
<>
projecten
<>
contact
Fullduplex is een full service bureau opgezet door Thijs van Doorn en biedt diensten aan voor de media industrie in de breedste zin van het woord. Media consultancy, business development en projectmanagement van a tot z waarbij een brug wordt geslagen tussen marketing en techniek; zoals on-demand diensten, apps, interactieve televisie en alles waarbij content en interactie centraal staat.
Enkele succesvolle voorbeeld projecten:
Entertainment Apps op Xbox Live
 |
De Xbox 360 spelcomputer is, zoals het woord "spel" al impliceert, oorspronkelijk bedoeld voor gaming. Maar waarom deze krachtige console die vaak in de huiskamer staat en verbonden is met de grootste tv en de mooiste geluidsinstalatie in huis niet voor andere vormen van entertainment gebruiken? Door het toevoegen van lokale entertainment apps zoals RTL XL (gemiste tv-programma's terugkijken), Pathe Thuis (films on-demand), Eredivisie Live (live voetbal kijken) en Ziggo (live tv kijken) is de Xbox een ware entertainment console geworden. De scope van het project was het gehele traject van A tot Z: het selecteren en pitchen van de partners, het tekenen van het contract, de technische coördinatie tijdens de ontwikkeling en de uiteindelijke lancering inclusief above en below the line marketing campagne op tv, bioscoop, online en in retail. In slechts drie maanden verdubbelde de tijd die consumenten besteden aan non-game entertainment op de Xbox console in Nederland.
http://www.bright.nl/xbox-krijgt-nederlands-tv-en-video-aanbod
|
Veronica Music Highway
 |
Twitter bestond nog niet, en het enige interactieve element dat je op de radio kon horen was het telefonisch in de uitzending vragen naar verzoekplaten. Een enkeling waagde zich aan het op zender noemen van een email adres. En toen was er de Veronica Music Highway, een interactief internet radio station dat non-stop muziek uitzond. Het was in alles een radio zender met jingles, op het hele uur nieuws, reclames tussen de muziek door en promo spots. Maar dan interactief, want de playlist werd bepaald door de bezoekers van veronica.nl. Via een ingenieus systeem konden verzoeknummers worden aangevraagd terwijl tegelijkertijd het format van de zender werd gewaarborgd (dus helaas voor de André Hazes fans was non-stop het levenslied aanvragen niet mogelijk). De commercials en promo-spots werden ook dynamisch gegenereerd met automatisch actuele content. Aanvragen kon niet alleen via de website maar ook via mobiele telefoons (via een WAP interface). Een alternatieve Kink FM versie van de Music Highway is zelf enige tijd op de kabel beschikbaar geweest.
Een goed voorbeeld van een project waar de techniek tot het uiterste wordt opgerekt, terwijl tegelijkerheid de consument (de luisteraar) niet werd vergeten. Geen pure on-demand dienst maar wel interactiviteit met het echte radio gevoel.
|
Kinect Brandstore
 |
Bij de lancering van Kinect stond "trail" oftewel het zelf ervaren hoog op de prioriteiten lijst. Gamen zonder controller maar met je hele lichaam. Hiervoor werd het concept van een popup brandstore opgezet, opgezet middels een drietrapsraket: awareness bij het winkelende publiek in vier drukke winkelstraten in Nederland (waaronder de Kalverstraat in Amsterdam met ca. 800.000 passanten per week), vervolgens zien hoe anderen Kinect gebruiken (seeing is believing: hiervoor werd een opstelling direct in de etalage van de winkel geplaatst) en vervolgens natuurlijk het zelf proberen... want trying is buying. Via speciale events werden er ook online-competities en Kinect videochats tussen diverse brandstores georganiseerd... Amsterdam vs. Rotterdam!
Per week kwamen alleen al in de Kalverstraat 800.000 passanten in aanraking met Kinect, waarvan zo'n 10.000 ook daadwerkelijk de winkel in kwamen om verder te kijken. Werreldwijd zijn er inmiddels meer van 24 miljoen Kinect sensors verkocht.
http://www.entertainmentbusiness.nl/nieuws/2011-W42/microsoft-lanceert-tijdelijke-kinect-brandstore
|
Forza Driving School en Forza/Audi partnership
 
|
Hoe zorg je er voor dat een nieuwe racegame, waarbij alles draait om het realisme, niet alleen bekendheid krijgt bij gamers maar ook autoliefhebbers bereikt? In plaats van een traditionele tv reclame campagne getarget op mannen werd een compleet tv-programma geproduceerd: Forza Driving School. Geprogrammeerd direct voor TopGear op Veronica en gepresenteerd door Susanne de Jong (bekend van het auto-pimp programma De Grote Beurt). In de uitzending kreeg elke week een bekende Nederlander race-les van coureur Robert Doornbos. Eerst op de Xbox, vervolgens in het echt. En de beelden van de game en het circuit werden door elkaar gemonteerd. Door het realisme van de game was soms niet eens duidelijk of het echt of de game was... precies wat de bedoeling was.
Daarnaast werd een partnership met Audi gesloten, waarin na overleg met de technische afdeling van de studio in Redmond speciaal voor Nederland een Audi R8 in de game beschikbaar werd gesteld met Veronica logo en een grote blauwe 'L' op het dak... het was immers een driving school ;-)
http://www.adverterenbijsbs.nl/2009/veronica-en-xbox-360-komen-met-forza-driving-school/
http://www.audiblog.nl/audi-r8-levensecht-in-nieuwe-%E2%80%99forza-motorsport-3%E2%80%99-persbericht/
|
Halo 2 Premiére
 |
De populaire game serie "Halo" staat bekend om zijn epische verhaallijn en ook de soundtrack straalt in alles uit dat dit niet zomaar een game is, nee het is meer een interactieve film. En dus werd besloten om geen gebruikelijke launchparty te organiseren maar een heuse premiére. En zo ging in november 2004 in voormalige bioscoop Cineac in Amsterdam voor het tweede deel van deze populaire game de Xbox-groene loper uit. Via radiostations als Veronica FM en Noordzee FM waren geheel in premiére-stijl kaartjes weggegeven voor dit evenement waarvan de prijswinnaars per Hummer en Rolls Royce werden voorgereden. En na een spectaculaire lasershow maakte hoofdrol speler MasterChief zijn entree.
Een goed voorbeeld van een evenement dat verder getrokken wordt dan de lokatie zelf: het gaat juist om de impact die je maakt met een evenement, niet alleen wat er op de lokatie zelf gebeurt want het aantal aanwezigen daar is per definitie veel kleiner dan de doelgroep die via media bereikt kan worden.
http://www.gamed.nl/view/3327
|
|
|